Pozwolenie na wytwarzanie odpadów
Zmiany z nową Ustawą...
Pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest jedną z niewielu pozostałych w prawie polskim decyzji formalnoprawnych regulujących gospodarkę odpadami. Do stosunkowo niedawna pozwolenie na wytwarzanie odpadów było wymagane w bardzo wielu przypadkach. Dziś pozwolenia wymaga wytwarzanie odpadów powstających w związku z eksploatacją instalacji, w przypadku gdy odpady wytwarzane są w ilości: a) powyżej 1Mg/rok odpadów niebezpiecznych, 2) powyżej 5000Mg/rok odpadów innych niż niebezpieczne.
Jeśli szukasz specjalisty w tej tematyce, nie czytaj dalej. Kliknij i skontaktuj się z nami!
- 1) marszałek województwa:
- a) dla przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
- b) dla przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, realizowanego na terenach innych niż wymienione w pkt 1.
-
-
2) regionalny dyrektor ochrony środowiska - jest organem właściwym do wydania jest organem właściwym w sprawach przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zamkniętych.
- 3) starosta – w pozostałych przypadkach,
- 1) numer identyfikacji podatkowej (NiP) i numer REGON posiadacza odpadów,
- 2) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do przetwarzania,
- 3) określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych przetwarzaniu i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku,
- 4) oznaczenie miejsca przetwarzania odpadów,
- 5) wskazanie miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,
- 6) szczegółowy opis stosowanej metody lub metod przetwarzania odpadów, w tym wskazanie procesu przetwarzania, zgodnie ze zdefiniowanymi w Ustawie, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia, a w uzasadnionych przypadkach – także godzinowej mocy przerobowej,
- 7) przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie przetwarzania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska,
- 8) oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie przetwarzania odpadów,
- 9) opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem,
- 10) opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona,
- 11) określenie minimalnej i maksymalnej ilości odpadów niebezpiecznych, ich najniższej i najwyższej wartości kalorycznej oraz maksymalnej zawartości zanieczyszczeń, w szczególności PCB, pentachlorofenolu (PCP), chloru, fluoru, siarki i metali ciężkich – w przypadku zezwoleń dotyczących instalacji do termicznego przekształcania odpadów,
- 12) w przypadku zezwoleń na przetwarzanie zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych odpadów weterynaryjnych informacje dotyczące unieszkodliwiania tych odpadów zgodnie z art. 95 UO,
- 13) w przypadku odpadów pochodzących z procesów wytwarzania TiO2 informacje do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska w przypadku ich unieszkodliwiania na składowiskach,
- 14) informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
-
1) z zakresu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21):
- a) posiadaczy odpadów prowadzących przetwarzanie odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, z wyjątkiem osób fizycznych i jednostek organizacyjnych niebędących przedsiębiorcami, a wykorzystujących odpady na potrzeby własne (zgodnie z art.27 ust. 8 Ustawy o odpadach), oraz osób władających powierzchnią ziemi gdzie wykorzystywane są osady ściekowe (zgodnie z art. 96 ust. 1 pkt. 1-3 ustawy o odpadach)
- b) transpotujących odpady
- c) sprzedawców odpadów i pośredników w obrocie odpadami.
Przedsiębiorcy w chwili wpisu do Rejestru, otrzymają indywidualny numer rejestrowy, o którym podmiot zostanie poinformowany. Przy tym Marszałek Wojewódz twa, dokonując wpisu do rejestru, tworzy dla przedsiębiorcy indywidualne konto (nadając login i hasło) w BDO.
Kto wymaga wpisu do rejestru?
Uwaga! Ważne!!!
- Czy pozwolenie jest konieczne?
- Pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest wymagane obecnie tylko dla odpadów powstających w związku z użytkowaniem instalacji. Ponieważ definicja instalacji w dużym stopniu zależy od Urzędu wydającego decyzję warto wcześniej przygotować odpowiedni tok postępowania.
- Skontaktuj się z ekspertem
- Czekamy na Państwa pytania. Z przyjemnością wyjaśnimy wszystkie wątpliwości. Tel. 661 806 774 e-mail: biuro@ekspercka.pl Osoba kontaktowa: Tomasz Doniecki