Zezwolenie na przetwarzanie odpadów

Przetwarzanie pojęciem nowym...

Przez przetwarzanie rozumie się procesy odzysku lub unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzające odzysk lub unieszkodliwianie. Pojęcie przetwarzania zastąpiło, funkcjonujące w "starej" ustawie o odpadach, pojęcie odzysku i unieszkodliwania. O ile dotychczas urzędy wydawały decyzję na odzysk lub unieszkodliwianie odpadów to obecnie, zgodnie z obowiązującą Ustawą o odpadach, można uzyskać jedynie decyzję na przetwarzanie odpadów.

Zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21) przetwarzanie odpadów wymaga uzyskania zezwolenia.

Organem właściwym do wydania zezwolenia na przetwarzanie odpadów jest:
  1. 1) marszałek województwa:
    1. a) dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
    2. b) dla odpadów innych niż niebezpieczne poddawanych odzyskowi w procesie odzysku polegającym na wypełnianiu terenów niekorzystnie przekształconych, jeżeli ilość umieszczanych w wyrobisku lub zapadlisku odpadów jest nie mniejsza niż 10 Mg na dobę lub całkowita pojemność wyrobiska lub zapadliska jest nie mniejsza niż 25 000 Mg,
    3. c) dla regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,
  2. 2) starosta – w pozostałych przypadkach,
  3. 3) regionalny dyrektor ochrony środowiska - jest organem właściwym do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów i zezwolenia na przetwarzanie odpadów na terenach zamkniętych.

Zezwolenie na przetwarzanie odpadów wydaje się na wniosek posiadacza odpadów. Wniosek powinien zawierać:
  1. 1) numer identyfikacji podatkowej (NiP) i numer REGON posiadacza odpadów,
  2. 2) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do przetwarzania,
  3. 3) określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych przetwarzaniu i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku,
  4. 4) oznaczenie miejsca przetwarzania odpadów,
  5. 5) wskazanie miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,
  6. 6) szczegółowy opis stosowanej metody lub metod przetwarzania odpadów, w tym wskazanie procesu przetwarzania, zgodnie ze zdefiniowanymi w Ustawie, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia, a w uzasadnionych przypadkach – także godzinowej mocy przerobowej,
  7. 7) przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie przetwarzania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska,
  8. 8) oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie przetwarzania odpadów,
  9. 9) opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem,
  10. 10) opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona,
  11. 11) określenie minimalnej i maksymalnej ilości odpadów niebezpiecznych, ich najniższej i najwyższej wartości kalorycznej oraz maksymalnej zawartości zanieczyszczeń, w szczególności PCB, pentachlorofenolu (PCP), chloru, fluoru, siarki i metali ciężkich – w przypadku zezwoleń dotyczących instalacji do termicznego przekształcania odpadów,
  12. 12) w przypadku zezwoleń na przetwarzanie zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych odpadów weterynaryjnych informacje dotyczące unieszkodliwiania tych odpadów zgodnie z art. 95 UO,
  13. 13) w przypadku odpadów pochodzących z procesów wytwarzania TiO2 informacje do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska w przypadku ich unieszkodliwiania na składowiskach,
  14. 14) informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
  15. Przedsiębiorcy w chwili wpisu do Rejestru, otrzymają indywidualny numer rejestrowy, o którym podmiot zostanie poinformowany. Przy tym Marszałek Wojewódz twa, dokonując wpisu do rejestru, tworzy dla przedsiębiorcy indywidualne konto (nadając login i hasło) w BDO.

    Kto wymaga wpisu do rejestru?

      1. 1) z zakresu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21):
        1. a) posiadaczy odpadów prowadzących przetwarzanie odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, z wyjątkiem osób fizycznych i jednostek organizacyjnych niebędących przedsiębiorcami, a wykorzystujących odpady na potrzeby własne (zgodnie z art.27 ust. 8 Ustawy o odpadach), oraz osób władających powierzchnią ziemi gdzie wykorzystywane są osady ściekowe (zgodnie z art. 96 ust. 1 pkt. 1-3 ustawy o odpadach)
        2. b) transpotujących odpady
        3. c) sprzedawców odpadów i pośredników w obrocie odpadami.

          1. 2) z zakresu ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607, z późn. zm.11) oraz ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. Nr 63, poz. 638, z późn. zm.12):
            1. a) producentów, importerów, dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia, eksporterów i dokonujących wewnątrz-wspólnotowej dostawy opakowań, a także eksporterów i dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów w opakowaniach,
            2. b) wprowadzających na terytorium kraju:
              1. - produkty w opakowaniach,
              2. - opony,
              3. - oleje smarowe,
            3. c) prowadzących odzysk lub recykling odpadów opakowaniowych i poużytkowych,
            4. d) organizacji odzysku,
            5. e) dokonujących eksportu odpadów opakowaniowych lub poużytkowych oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych lub poużytkowych w celu poddania ich odzyskowi lub recyklingowi.

            3) z zakresu ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202, z późn. zm.13):
            1. a) wprowadzających pojazdy,
            2. b) prowadzących punkty zbierania pojazdów,
            3. c) prowadzących stacje demontażu,
            4. d) prowadzących strzępiarki.

            4) z zakresu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym:
            1. a) wprowadzających sprzęt i przedsiębiorców dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia sprzętu, o którym mowa w art. 3a ust. 1 tej ustawy,
            2. b) zbierających zużyty sprzęt,
            3. c) prowadzących zakład przetwarzania,
            4. d) organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
            5. e) prowadzących działalność w zakresie recyklingu,
            6. f) prowadzących działalność w zakresie innych niż recykling procesów odzysku.

            5) z zakresu ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr 79, poz. 666, z późn. zm.14)):
            1. a) wprowadzających baterie lub akumulatory,
            2. b) prowadzących zakłady przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów.

Uwaga! Ważne!!!

Przepisy przejściowe
Odpady medyczne
Wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów polegającego na unieszkodliwianiu zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych wymaga zgody Głównego Inspektora Sanitarnego (termin uzyskania decyzji przedłuży się o kolejne, minimum, 14 dni ).
Sprzęt elektryczny i elektroniczny | Baterie i akumulatory
Do czasu utworzenia rejestru, do rejestrów (prowadzonych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska) stosuje się przepisy dotychczasowe.
Jednolity system gospodarki odpadami
Utworzenie Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
BDO (baza, której elementem integralnym jest ww. Rejestr) będzie prowadzona (w sys. teleinformatycznym) i aktualizowana przez Marszałka Województwa, przy czym jej administratorem będzie Ministerstwo Środowiska. Zgodnie z ustawą o odpadach to minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia:
  1. 1) adres strony internetowej rejestru umożliwiającej dostęp do indywidualnego konta w BDO,
  2. 2) sposób prowadzenia BDO,
  3. 3) szczegółowy zakres informacji objęty obowiązkiem gromadzenia w BDO,
  4. 4) zakres uprawnień dla poszczególnych użytkowników.
BDO zostanie utworzona najpóźniej w terminie 36 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o odpadach (tj. od 23 stycznia 2013 roku), przy czym fakt utworzenia BDO, w tym Rejestru (data) minister właściwy do spraw środowiska ogłosi, w formie komunikatu, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
Skontaktuj się z ekspertem
Czekamy na Państwa pytania.
Z przyjemnością wyjaśnimy wszystkie wątpliwości.

Tel. 661 806 774
e-mail: biuro@ekspercka.pl
Osoba kontaktowa: Tomasz Doniecki
Raporty KOBiZE
Masz obowiązek wprowadzić raport. My zrobimy to za Ciebie!
Przygotowujemy i wprowadzamy roczne raporty do KOBiZE.