Zezwolenie na przetwarzanie odpadów
Przetwarzanie pojęciem nowym...
Przez przetwarzanie rozumie się procesy odzysku lub unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzające odzysk lub unieszkodliwianie. Pojęcie przetwarzania zastąpiło, funkcjonujące w "starej" ustawie o odpadach, pojęcie odzysku i unieszkodliwania. O ile dotychczas urzędy wydawały decyzję na odzysk lub unieszkodliwianie odpadów to obecnie, zgodnie z obowiązującą Ustawą o odpadach, można uzyskać jedynie decyzję na przetwarzanie odpadów.
Zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21) przetwarzanie odpadów wymaga uzyskania zezwolenia.
- 1) marszałek województwa:
- a) dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
- b) dla odpadów innych niż niebezpieczne poddawanych odzyskowi w procesie odzysku polegającym na wypełnianiu terenów niekorzystnie przekształconych, jeżeli ilość umieszczanych w wyrobisku lub zapadlisku odpadów jest nie mniejsza niż 10 Mg na dobę lub całkowita pojemność wyrobiska lub zapadliska jest nie mniejsza niż 25 000 Mg,
- c) dla regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,
- 2) starosta – w pozostałych przypadkach,
- 3) regionalny dyrektor ochrony środowiska - jest organem właściwym do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów i zezwolenia na przetwarzanie odpadów na terenach zamkniętych.
- 1) numer identyfikacji podatkowej (NiP) i numer REGON posiadacza odpadów,
- 2) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do przetwarzania,
- 3) określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych przetwarzaniu i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku,
- 4) oznaczenie miejsca przetwarzania odpadów,
- 5) wskazanie miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,
- 6) szczegółowy opis stosowanej metody lub metod przetwarzania odpadów, w tym wskazanie procesu przetwarzania, zgodnie ze zdefiniowanymi w Ustawie, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia, a w uzasadnionych przypadkach – także godzinowej mocy przerobowej,
- 7) przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie przetwarzania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska,
- 8) oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie przetwarzania odpadów,
- 9) opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem,
- 10) opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona,
- 11) określenie minimalnej i maksymalnej ilości odpadów niebezpiecznych, ich najniższej i najwyższej wartości kalorycznej oraz maksymalnej zawartości zanieczyszczeń, w szczególności PCB, pentachlorofenolu (PCP), chloru, fluoru, siarki i metali ciężkich – w przypadku zezwoleń dotyczących instalacji do termicznego przekształcania odpadów,
- 12) w przypadku zezwoleń na przetwarzanie zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych odpadów weterynaryjnych informacje dotyczące unieszkodliwiania tych odpadów zgodnie z art. 95 UO,
- 13) w przypadku odpadów pochodzących z procesów wytwarzania TiO2 informacje do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska w przypadku ich unieszkodliwiania na składowiskach,
- 14) informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
-
1) z zakresu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21):
- a) posiadaczy odpadów prowadzących przetwarzanie odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, z wyjątkiem osób fizycznych i jednostek organizacyjnych niebędących przedsiębiorcami, a wykorzystujących odpady na potrzeby własne (zgodnie z art.27 ust. 8 Ustawy o odpadach), oraz osób władających powierzchnią ziemi gdzie wykorzystywane są osady ściekowe (zgodnie z art. 96 ust. 1 pkt. 1-3 ustawy o odpadach)
- b) transpotujących odpady
- c) sprzedawców odpadów i pośredników w obrocie odpadami.
-
2) z zakresu ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607, z późn. zm.11) oraz ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. Nr 63, poz. 638, z późn. zm.12):
- a) producentów, importerów, dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia, eksporterów i dokonujących wewnątrz-wspólnotowej dostawy opakowań, a także eksporterów i dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów w opakowaniach,
- b) wprowadzających na terytorium kraju:
- - produkty w opakowaniach,
- - opony,
- - oleje smarowe,
- c) prowadzących odzysk lub recykling odpadów opakowaniowych i poużytkowych,
- d) organizacji odzysku,
- e) dokonujących eksportu odpadów opakowaniowych lub poużytkowych oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych lub poużytkowych w celu poddania ich odzyskowi lub recyklingowi.
- a) wprowadzających pojazdy,
- b) prowadzących punkty zbierania pojazdów,
- c) prowadzących stacje demontażu,
- d) prowadzących strzępiarki.
- a) wprowadzających sprzęt i przedsiębiorców dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia sprzętu, o którym mowa w art. 3a ust. 1 tej ustawy,
- b) zbierających zużyty sprzęt,
- c) prowadzących zakład przetwarzania,
- d) organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
- e) prowadzących działalność w zakresie recyklingu,
- f) prowadzących działalność w zakresie innych niż recykling procesów odzysku.
- a) wprowadzających baterie lub akumulatory,
- b) prowadzących zakłady przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów.
Przedsiębiorcy w chwili wpisu do Rejestru, otrzymają indywidualny numer rejestrowy, o którym podmiot zostanie poinformowany. Przy tym Marszałek Wojewódz twa, dokonując wpisu do rejestru, tworzy dla przedsiębiorcy indywidualne konto (nadając login i hasło) w BDO.
Kto wymaga wpisu do rejestru?
Uwaga! Ważne!!!
- Przepisy przejściowe
- Odpady medyczneWydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów polegającego na unieszkodliwianiu zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych wymaga zgody Głównego Inspektora Sanitarnego (termin uzyskania decyzji przedłuży się o kolejne, minimum, 14 dni ).
- Sprzęt elektryczny i elektroniczny | Baterie i akumulatory Do czasu utworzenia rejestru, do rejestrów (prowadzonych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska) stosuje się przepisy dotychczasowe.
- Jednolity system gospodarki odpadami
- Utworzenie Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
BDO (baza, której elementem integralnym jest ww. Rejestr) będzie prowadzona (w sys. teleinformatycznym) i aktualizowana przez Marszałka Województwa, przy czym jej administratorem będzie Ministerstwo Środowiska. Zgodnie z ustawą o odpadach to minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia:
- 1) adres strony internetowej rejestru umożliwiającej dostęp do indywidualnego konta w BDO,
- 2) sposób prowadzenia BDO,
- 3) szczegółowy zakres informacji objęty obowiązkiem gromadzenia w BDO,
- 4) zakres uprawnień dla poszczególnych użytkowników.
- Skontaktuj się z ekspertem
- Czekamy na Państwa pytania. Z przyjemnością wyjaśnimy wszystkie wątpliwości. Tel. 661 806 774 e-mail: biuro@ekspercka.pl Osoba kontaktowa: Tomasz Doniecki